Бесіди з ОБЖ


«Правила дорожнього руху знай,
Своє здоров’я зберігай!»
Мета: Продовжити знайомити учнів з правилами дорожнього руху; закріпити правила переходу дороги з обмеженою оглядовістю., розвивати навички дотримання їх на дорозі за несприятливих погодних умов; вчити діяти у певних ситуаціях у відповідності з нормами правил. Виховувати безпечну поведінку.
Хід заняття 
І. Організація класу до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вправа «Давайте познайомимось». Вчитель пропонує дітям краще познайомитись: взяти вирізаних чоловічків, що лежать на партах , написати на них своє ім’я так, як їх називає мама.
Хто написав може розмістити фігурку у тому місці, яке вважає найбезпечнішим.
Вчитель. Як ніжно і гарно називає вас мама. А ви знаєте, що кожна мама і тато мріють про те, щоб ви були успішними. І прагнуть, щоб ви жили у безпеці. А чи на цій картинці всі діти у безпеці? Як потрібно діяти, щоб не заподіяти шкоди собі? Саме про це ми поговоримо сьогодні.
2.Оголошення теми і мети заняття.
Вчитель. Ми з вами вже добре знаємо, як діяти безпечно при переході дороги з обмеженою оглядовістю. А сьогодні ми з вами будемо складати правила безпечної поведінки, складемо пам’ятку безпечної поведінки на дорозі за несприятливих умов, познайомимося з дорожніми знаками. А ще нас чекає зустріч з улюбленими героями мультфільмів.
Вивчення нового матеріалу.
1.     Вправа «Павутинка правил» . Мозковий штурм.
-         Які правила поведінки на дорозі ви вже знаєте?
Правила пішоходів.(діти називають правила, вчитель запитує думки кожного).
Підсумок.
-         А як ви думаєте, навіщо дітям знати правила? А які з цих правил виконувати легко? Які важко? А чи завжди ви дотримуєтесь правил пішоходів?
-         А що б було , якби ні пішоходи , ні водії не дотримувались правил7
-         Чи є якісь підказки на дорогах,що допомагають зорієнтуватися пішоходам і водіям? (Дорожні знаки, світлофор).
Вправи «Малюнки на дорогах»
Одного разу сталася прикра пригода. Одному чарівнику не сподобалися дорожні знаки і він вирішив  їх всіх розподілити на частини. Машини боялися їздити, пішоходи не виходили з дому.
Ваше завдання : допомогти відновити дорожні знаки.
(Учні у парах складають з окремих частин дорожні знаки. По завершенні учні називають дорожні знаки і розповідають , про що вони попереджають  водія, пішохода.
Вчитель демонструє дорожні знаки, названі учнями).
3.Фізкультхвилинка. «Вжик-бі-бі».
Діти утворюють коло. Вчитель  пропонує пригадати , який звук ми чуємо, коли біля нас швидко мчить машина. «Вжик». Зараз ми по колу будемо передавати цей звук один одному. Кожен з вас має право тільки один раз сказати  «бі-бі». І тоді змінюється напрямок звуку. Хто помилився, стає у середину кола.
  4.Пам’ятка пішохода.
Пригадайте, які погодні умови на дорозі є небезпечними.
Вчитель пропонує дітям об’єднатися у чотири групи:
Дощ,
Сніг,
Туман,
Ожеледь.
На парті лежать малюнки. Ваше завдання розглянути сюжети, проаналізувати їх з точки зору пішоходів і скласти пам’ятку переходу дороги за несприятливих умов.
(По завершенні презентації учням пропонується  розглянути знак «Слизька дорога»)
5.Перегляд мультфільму «Ну, постривай!».
А зараз вас чекає зустріч з улюбленим мультиком.
Відстежте, чи правильно себе поводили герої мультика на дорозі, чи були дорожні знаки, які  попереджували їх про небезпеку.
Обговорення.
-         Які правила дорожнього руху порушували казкові герої?
-         Яка небезпека їм загрожувала?
Підсумок заняття.
      -Що нового ви довідалися сьогодні?
Домашнє завдання. Розкажіть молодшим братикам або сестричкам , як потрібно себе поводити на дорозі за несприятливих умов.

Тема. Безпека на дорозі – безпека життя
Мета. Перевірити знання дітей з правил дорожнього руху; про види громадського транспорту; обмірковувати й пояснювати різні ситуації на дорогах; моделювати ситуації з правил поведінки в транспорті; виконувати інсценізації за даними ситуаціями, щоб вони мали правильне розв’язання.
Хід конкурсу
Учитель.  Сьогодні ми проведемо незвичайний конкурс « Дорожня мозаїка», який буде складатися з кількох турів. (Клас ділиться на кілька команд. Команди, які краще виконали завдання отримують заліковий бал.)
( Виконується пісня на мотив «Ми їдемо, їдемо,їдемо».

Ми в подорож рушаємо
По рідній нам землі,
Веселі в нас сусіди,
Дбайливі вчителі.
Приспів.
Тра – та – та, тра – та – та,
Навкруги така краса:
Квіти, луки, трави,
Ліс, річки, стожари.
Розцвітай, моя країно,
Рідна серцю Україна.
Нам сонечко сміється,
І вітерець дзвенить.
Щасливо нам живеться,
Зупинимось на мить.
І тур.  Доповни правила зразкових пасажирів.
1.Дотримуйся  черги…( під час посадки в трамвай, тролейбус, автобус).
2. Обов’язково …(оплачуй проїзд)
3. Поступайся місцем…( інвалідам, жінкам, старим, малюкам).
4. Не їж у… (вагонах метро, в салоні тролейбуса, трамвая, автобуса).
5. Стій у проході боком, з …(правої) сторони.
6.  Пропусти вперед … (тих, хто виходить  раніше)
7. Не сиди у вагоні, поклавши…(ногу на ногу, твоє взуття може забруднити одяг сусіда)
8. Не відволікай …( від роботи водія.)
9. Поводься…(чемно, ввічливо).
10. Заходь до салону через… (задні двері)
11. Виходь через … (передні двері).
ІІ тур. Що ти знаєш про ці види громадського транспорту?
(Малюнки автобуса, тролейбуса, трамвая.)
Автобус – пасажирський автомобіль громадського користування.
Тролейбус – вид громадського транспорту з електроживленням від підвісної контактної мережі, призначений для перевезення пасажирів від 9 до170 осіб. У нашій країні перший тролейбус було створено 1933 року.
Трамвай (від англійського – вагон –шлях).Перші трамваї з’явились у 80 –х роках XІX  століття. ( Діти розповідають усе, що знають про ці види громадського транспорту, цікаві випадки, історії, свідками або учасниками яких вони були).
ІІІ тур. Обміркуй ситуації.
1.Тетянка та Оленка помітили одна одну  тільки при виході з трамваю. Зійшовши на зупинці, вони, радіючи зустрічі, наперебій почали розповідати одна одній, як провели канікули. Дівчатка зовсім не помічали, що, розмовляючи, опинились на дорозі. Водій вантажівки, побачивши дівчат в останню мить , засигналив і  різко загальмував. Дівчатка з несподіванки аж підскочили:
-Хіба можна з таким виском гальмувати – на смерть перелякали! – обурилися вони.
- Що б ви пояснили Тетянці та Оленці, якби були свідками цієї пригоди? Які правила вони порушили?
2. У переповненому автобусі втомлені пасажири ввечері поверталися додому. Вільних місць не було. Миколка однією рукою тримався за поручень, в другій було морозиво. В автобусі було жарко, морозиво почало танути. Хлопчик не встигав підхоплювати язиком стікаючі краплі. Автобус розхитувався з боку на бік, і солодкі краплі розліталися та падали на плечі пасажирів, що сиділи.
     Коли літній чоловік здивовано підвів очі, не розуміючи що відбувається, Миколка нахабно сказав:
- Неввічливо  громадянине, дивитися людині в рот, коли вона їсть!
- Чи можна назвати Миколку  вихованим? Яких правил він не дотримувався?
ІV. Продовж перелік видів транспорту.
1.Міський громадський транспорт – це…( тролейбуси, автобуси, маршрутне таксі, метро)
2.Залізничний транспорт – це… (електрички, потяги).
V. Конкурс мультфільмів  із пригодами на вулицях і дорогах.
1. Перелічіть, у якому транспорті і які пригоди відбувалися з улюбленими вами персонажами з мультфільму « Ну, постривай!)
2. Доповніть перелік мультфільмів на цю тему.
VІ. Зробити інсценізації за даними ситуаціями так, щоб вони мали правильне розв’язання.
1.На сидіннях  - хлопчик і дівчинка. Він – біля вікна,вона – біля проходу. Підійшла жінка з дитиною на руках.
2. На вулиці по-вечірньому прохолодно. Ти повертаєшся з тренування. На тобі теплий светр, який змусила одягнути мама. Так хочеться відчинити вікно в автобусі, та й людей зовсім мало: позаду сидить лише сивенька бабуся і маленький червонощокий хлопчик з батьком.
VІІ. Конкурс капітанів.
Капітани команд уявляють себе водіями громадського транспорту.
-Які нові знаки ви б придумали і повісили в салонах своїх транспортних засобів? (не смітити, не галасувати,не їсти, не ставити ноги на сидіння, бути ввічливими тощо)
VІІІ. Підбиття підсумків. Нагородження переможців.

Урок - гра "В гостях у Моргайка"
З кожним роком зростає інтенсивність автомобільного руху на дорогах. А це, в свою чергу, підвищує відповідальність усіх учасників дорожнього руху: водіїв, пасажирів, пішоходів. Тому великого значення набувають знання правил дорожнього руху та їх дотримання.
Мета заходу – формувати у дітей знання  правил дорожнього руху, розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, виховувати бережливе ставлення до власного життя та життя оточуючих, культуру поведінки в громадських місцях, акуратність.
 Ведуча: Сучасний світ живе бурхливим, стрімким життям. Вулицями мчать автомобілі та автобуси, тролейбуси та трамваї. Для того, щоб ваш шлях був безпечним, ви повинні знати правила дорожнього руху. До речі, з’явилися вони дуже давно. У січні 1683 року (більше 400 років тому назад) цар Петро I видав указ про введення правил дорожнього руху. Ці правила вказували на те, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажам. З часом вони змінювалися, доповнювалися. У 1891 року в нашій країні з’явився перший автомобіль.
Читець 1-й:   Для того, щоб відстань короткою стала,
Для того, щоб швидкість здолати і час,
До нашої ери ще люди подбали
І винайшли колесо кругле для нас.
Читець 2-й:   Помчали по світу автомобілі,
І правила виникли строгі тоді.
Будь пильним, уважним завжди на дорозі,
Де правила знають – не місце біді.
Ведуча: Невід’ємною частиною правил дорожнього руху є дорожні знаки,  дорожні розмітки та світлофори.
Сьогодні, любі діти, ми поговоримо про такий важливий дорожній атрибут як світлофор. Адже тепер важко уявити місто чи велике селище без нього.
Читець:    На розі вулиць з давніх літ,
Щоб тут безпечний був прохід,
Машин не стався щоб затор,
Стоїть триокий Світлофор.
А очі в нього дуже різні:
Подивиться червоним грізно –
Стоїть на місці пішохід,
І транспорт зупиняє хід.
Він блима жовтим: «Стій, малечо, -
Рух починати небезпечно!»
Всміхається зеленим: «Знай,
Шлях вільний, впевнено рушай».
Вважають діти всі навкруг:
«Цей Світлофор – наш справжній друг!»
Ведуча: Ціла армія регулювальників потрібна була б зараз щоб підтримувати порядок на перехрестях, якби люди не винайшли світлофор. Назва його походить від двох слів: нашого слова «світло» і грецького «форос» – той, що несе. Отже, у перекладі на нашу мову слово світлофор означає: той, що несе світло.
Перший світлофор був встановлений 10 грудня 1868 року в Лондоні біля будівлі Британського парламенту. Він управлявся вручну і мав два семафорні крила: підняті означали сигнал «стоп», а опущені – рух з обережністю. У темний час доби використовувався газовий ліхтар, який перемикав спеціальний поліцейський. 2 січня 1869 року (через рік після встановлення) газовий ліхтар світлофора вибухнув, поранивши поліцейського. Більше ніхто не захотів чергувати біля нього і регулювання зійшло нанівець на довгі 44 роки.
Багато фахівців вважають, що справжній світлофор народився 5 серпня 1914 року і був винайдений Гарретом Морганом, афроамериканцем, винахідником і бізнесменом  з Клівенда штат Огайо США. Моргану він знадобився тільки після того, як він купив собі перший автомобіль. Цей світлофор мав два сигнали (червоний і зелений) та включався автоматично на певний час. Саме по цьому принципу і діють практично всі сучасні світлофори.
У 1920 році триколірні світлофори з використанням жовтого сигналу були встановлені в Детройті та Нью-Йорку (США). У Європі аналогічні світлофори були вперше встановлені в 1922 році в Парижі, 1927 р. – в Англії. І лише у 1930 році почав працювати перший світлофор в Ленінграді (Санкт -Петербурзі) та Москві.
У наш час світлофором уже нікого не здивуєш. Це найкращий друг водіїв та пішоходів.
Читець:  Велетень біля дороги стоїть,
Цілу добу він не їсть і не спить.
Пильно слідкують яскравих три ока,
Щоби була всім безпечна дорога.
Ведуча: Світлофори є пішохідні і транспортні. Пішохідний – має два сигнали: червоний та зелений. Червоний сигнал забороняє рух, а зелений – дозволяє.
Читець:  Червоний вогник світлофора
Забороняє перехід.
Він є сигналом небезпеки,
Тож стій на місці, пішохід!

Світлофор – надійний друг,
Як моргне зеленим оком,
Ти по «зебрі» з білих смуг
Можеш йти рішучим кроком.
Ведуча: У транспортних світлофорів три сигнали: червоний – рух забороняє, жовтий – також забороняє і попереджує про зміну сигналів, зелений – рух дозволяє.
Читець 1-й:   Їдуть весело трамваї,
І тролейбуси, й таксі,
Кожен пасажир їх знає,
Користуються усі.
Читець 2-й:   А швидкі мотоциклісти
Їздять, наче ті артисти!
І від них не відстають
Юні велосипедисти.
Читець 3-й:     Хонда,  джип і мерседес
Пил здіймають до небес!
І мій котик так злякався,
Що під стріху заховався…
Поглянь, котику, угору.
Бачиш скільки світлофорів?!
На дорозі світлофори,
Ніби маяки у морі!
Зручні форми, різні види…
І усім їх – добре видно.
Ведуча: А зараз, діти, давайте запросимо до нас справжнісінького Світлофора.
(Виходить хлопчик у формі світлофора)
Хлопчик – Світлофор:
Я – Світлофор! Познайомимось, діти?
Я вас навчу по дорозі ходити.
Маю три ока, ними моргаю:
По черзі вмикаю і вимикаю.
Оком червоним
Блимну, то знайте:
Йти небезпечно,
Тож зачекайте! 
Що на червоний
Не можна іти –
Знають, напевне, -
Навіть коти!
Бачиш – зелене
Світиться око.
Сміливо йди
Не буде мороки!
Колір зелений –
Колір надії.
Тож сподіваюсь,
Вірю і мрію 
Що на зелений
Будуть іти
Діти, дорослі
І навіть коти!
Ведуча: Ви вже знаєте, що означають сигнали світлофора і ми можемо пограти у гру, яка має назву «Сигнали світлофора». Якщо я буду показувати червоний колір, то ви тихенько сидіть, якщо жовтий – то плескайте в долоні, якщо зелений – то тупайте ногами.
(Проводиться гра)
Ведуча: Тепер, я сподіваюся, ви запам’ятали сигнали світлофора і будете завжди виконувати його вказівки.
(Розігрується сценка)
Ведуча: По вулицях рухаються не лише машини, а й пішоходи. Отже, і вони повинні знати правила вуличного руху.
Учень1-й: Що ми маленькі, чи що? Адже кожна дитина знає, що червоне світло – стій, зелене – йди.
Ведуча: А жовте?
Учень 2-й: Бігти. Бігти, поки червоне не загорілося!
Ведуча: Що ти говориш? На жовте світло, як і на червоне рухатися не можна!
Учень 1-й: Правильно, іти можна тільки на зелене світло!
Ведуча: Добре, а якщо світлофора взагалі немає, бувають же такі місця?
Учень 2-й: Там де немає світлофора, нема і правил: переходь як хочеш.
Ведуча: Ні, адже там де нема світлофора, рух машин є?
Діти: Є!
Ведуча: А якщо є рух, то є і правила. А в них говориться, що переходити вулицю можна лише там, де вказаний пішохідний перехід (показує знак «Пішохідний перехід»).
Учень2-й: Зрозуміло.
Ведуча: Добре. Уявіть собі, що вам потрібно перейти дорогу, де немає знаку. Куди спочатку треба подивитися?
Учень 2-й: Під ноги! Можливо копієчку чи ще щось знайдеш!
Ведуча: Вдалу мить ти знайшов для своїх пошуків. Ні, шановний пішоходе, дивитись потрібно не під ноги, а наліво. Дійшовши до середини дороги, подивись направо.
Учень 1-й: А раптом – машина! Що робити?
Учень 2-й: А я знаю! Бігти потрібно, поки ще цілий!
Ведуча: Куди бігти?
Учень 2-й: Вперед!
Учень 1-й: Назад!
Учень 2-й: Вперед!
Учень 1-й: Назад!
Ведуча (до дітей): А як ви вважаєте?
(Діти відповідають)
Ведуча: Зупинитися, друзі мої, і стояти на місці. А якщо ви будете бігати вперед – назад, жоден водій не зрозуміє, що йому робити: гальмувати чи об’їжджати вас.
Учень 1-й: Так на те ж він і водій, щоб думати!
Ведуча: Ні, друзі! Пішохід сам повинен відповідати за свої вчинки, а правила дорожнього руху повинен знати так добре, як і водій. Тоді їх зустрічі будуть закінчуватися щасливо.
 Читець:  Є правила строгі для всіх пішоходів,
Їх знати повинні усі до пуття.
Буває помилка – загроза здоров’ю,
Буває – помилка позбавить життя.
 Дорослі! Про діток своїх потурбуйтесь,
Дорога – не місце малятам для гри!
Їм змалку потрібно теж правила знати,
Порушники, зважте, ростуть з дітвори!
Здоров’я вам всім: водіям, пасажирам,
В здоровому тілі – здоровий вам дух!
Всі учасники: Щасливих доріг вам усі ми бажаєм, бо ми за безпечний за вуличний рух!

 Урок - конкурс

 Тема. Мешканці юні! Дотримуйтесь строго правил безпечного руху і дій!
Мета. Перевірити знання дітей з правил дорожнього руху; про види громадського транспорту; обмірковувати й пояснювати різні ситуації на дорогах; моделювати ситуації з правил поведінки в транспорті; виконувати інсценізації за даними ситуаціями, щоб вони мали правильне розв’язання.
Хід конкурсу
Учитель.  Сьогодні ми проведемо незвичайний конкурс « Дорожня мозаїка», який буде складатися з кількох турів. (Клас ділиться на кілька команд. Команди, які краще виконали завдання отримують заліковий бал.)
( Виконується пісня на мотив «Ми їдемо, їдемо,їдемо».
Ми в подорож рушаємо
По рідній нам землі,
Веселі в нас сусіди,
Дбайливі вчителі.
Приспів.
Тра – та – та, тра – та – та,
Навкруги така краса:
Квіти, луки, трави,
Ліс, річки, стожари.
Розцвітай, моя країно,
Рідна серцю Україна.
Нам сонечко сміється,
І вітерець дзвенить.
Щасливо нам живеться,
Зупинимось на мить.
І тур.  Доповни правила зразкових пасажирів.
1.Дотримуйся  черги…( під час посадки в трамвай, тролейбус, автобус).
2. Обов’язково …(оплачуй проїзд)
3. Поступайся місцем…( інвалідам, жінкам, старим, малюкам).
4. Не їж у… (вагонах метро, в салоні тролейбуса, трамвая, автобуса).
5. Стій у проході боком, з …(правої) сторони.
6.  Пропусти вперед … (тих, хто виходить  раніше)
7. Не сиди у вагоні, поклавши…(ногу на ногу, твоє взуття може забруднити одяг сусіда)
8. Не відволікай …( від роботи водія.)
9. Поводься…(чемно, ввічливо).
10. Заходь до салону через… (задні двері)
11. Виходь через … (передні двері).
ІІ тур. Що ти знаєш про ці види громадського транспорту?
(Малюнки автобуса, тролейбуса, трамвая.)
Автобус – пасажирський автомобіль громадського користування.
Тролейбус – вид громадського транспорту з електроживленням від підвісної контактної мережі, призначений для перевезення пасажирів від 9 до170 осіб. У нашій країні перший тролейбус було створено 1933 року.
Трамвай (від англійського – вагон –шлях).Перші трамваї з’явились у 80 –х роках XІX  століття. ( Діти розповідають усе, що знають про ці види громадського транспорту, цікаві випадки, історії, свідками або учасниками яких вони були).
ІІІ тур. Обміркуй ситуації.
1.Тетянка та Оленка помітили одна одну  тільки при виході з трамваю. Зійшовши на зупинці, вони, радіючи зустрічі, наперебій почали розповідати одна одній, як провели канікули. Дівчатка зовсім не помічали, що, розмовляючи, опинились на дорозі. Водій вантажівки, побачивши дівчат в останню мить , засигналив і  різко загальмував. Дівчатка з несподіванки аж підскочили:
-Хіба можна з таким виском гальмувати – на смерть перелякали! – обурилися вони.
- Що б ви пояснили Тетянці та Оленці, якби були свідками цієї пригоди? Які правила вони порушили?
2. У переповненому автобусі втомлені пасажири ввечері поверталися додому. Вільних місць не було. Миколка однією рукою тримався за поручень, в другій було морозиво. В автобусі було жарко, морозиво почало танути. Хлопчик не встигав підхоплювати язиком стікаючі краплі. Автобус розхитувався з боку на бік, і солодкі краплі розліталися та падали на плечі пасажирів, що сиділи.
     Коли літній чоловік здивовано підвів очі, не розуміючи що відбувається, Миколка нахабно сказав:
- Неввічливо  громадянине, дивитися людині в рот, коли вона їсть!
- Чи можна назвати Миколку  вихованим? Яких правил він не дотримувався?
ІV. Продовж перелік видів транспорту.
1.Міський громадський транспорт – це…( тролейбуси, автобуси, маршрутне таксі, метро)
2.Залізничний транспорт – це… (електрички, потяги).
V. Конкурс мультфільмів  із пригодами на вулицях і дорогах.
1. Перелічіть, у якому транспорті і які пригоди відбувалися з улюбленими вами персонажами з мультфільму « Ну, постривай!)
2. Доповніть перелік мультфільмів на цю тему.
VІ. Зробити інсценізації за даними ситуаціями так, щоб вони мали правильне розв’язання.
1.На сидіннях  - хлопчик і дівчинка. Він – біля вікна,вона – біля проходу. Підійшла жінка з дитиною на руках.
2. На вулиці по-вечірньому прохолодно. Ти повертаєшся з тренування. На тобі теплий светр, який змусила одягнути мама. Так хочеться відчинити вікно в автобусі, та й людей зовсім мало: позаду сидить лише сивенька бабуся і маленький червонощокий хлопчик з батьком.
VІІ. Конкурс капітанів.
Капітани команд уявляють себе водіями громадського транспорту.
-Які нові знаки ви б придумали і повісили в салонах своїх транспортних засобів? (не смітити, не галасувати,не їсти, не ставити ноги на сидіння, бути ввічливими тощо)
VІІІ. Підбиття підсумків. Нагородження переможців.




Комментариев нет:

Отправить комментарий