Першовересневий урокограй

Перший урок 
Тема: «Край Кіровоградський – рідна сторона»
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення Кіровоградської області та Петрівського району, розвивати допитливість, бажання пізнавати нове, виховувати любов до рідного краю.
                                                                                   Край Кіровоградський —
                                                                                   Шум зелених нив.
                                                                                   Піснею крилатою
                                                                                   Серце оповив.
І.Шпичка

І-й ведучий
Україна – це наша держава,
Тут все рідне: і пісня, і земля.
Між віками несеться хай слава,
Гордо лине безсмертне ім’я.
ІІ-й ведучий
Щебет ніжний, як гомін літній,
Диво- доля дарує всім вам.
Той дарунок зі щастя зітканий,
Оду дружби співає пісням.
    Розповідь учитель. З чого починається Батьківщина?
Рідний край. Дорога серцю земля батьків, дідів і прадідів наших. Оспівані в піснях народних безмежні степи, зелені ліси і доли, високі блакитні небеса. Хіба є на світі щось краще, дорожче?
Простяглась широка вулиця в шумливих липах і тополях. Вона веде до школи. З поля вітер доносить запах _ пшениці і гречки, долітає гуркіт моторів. Звідси починається твій рідний край — твоя Батьківщина. Із стежки до школи, з шкільної лави, з річки, що протікає поруч, зі співу солов'я.
Кожна людина, ким би вона не ста­ла, де б їй не дово­дилось працювати, тягнеться серцем до рідного краю, че­кає зустрічі з ним. Наш земляк, льотчик-космонавт, двічі Герой Радянського Союзу Леонід Іванович Попов пи­сав. "Багато хто з моїх друзів по загону космонавтів росли душею, сер­цем, характером, допомагаючи батькам на хлібному полі. Треба було бачити, як вдивлялися через тьмяніючі уже від часу ілюмінатори "Салюта-6" Володимир Ковальонок і Віктор Савіних, розшукуючи в неозорих про­сторах країни "свою" ниву: один — на білоруській землі, другий .— на кіровській. Там, де народилися. Моє серце теж тягнулося до того клаптика поля на Кіровоградщині, котре з дитинства знайоме".
 Бесіда. 1. На якій планеті ми живемо? 2 Як названо нашу державу? 3. Як називається її столиця? _Що ви знаєте про це місто? 4. Які ще міста України ви знаєте? 5. В якому напрямі від Києва розташована кіровоградська область? (пропонується робота з картою адміністративно- територіального поділу України).
Розповідь учителя. Обрамлені розкішними лісосмугами широ­кополі лани, неозорі поля золотавої пше­ниці, цукрових бу­ряків, соняшнику, кукурудзи, бага­торічних трав, Біжать в далину вежі високовольт­них ліній. Густа ме­режа річкових до­лин і крутобоких ба­лок. Неквапливі, ти­хоплинні річки і уквітчані рунами пахучих трав, волошками, різними квітами. Закучерявлені рясними вербами ставки, що у надвечір'я хвилюють рибалок сплесами риби. Чепурні села у вишневих і яблуневих садках. Невеликі ліси і переліски у долинах річок. Пахуче солодке повітря під південним небом.
Такий вигляд мають степові простори на правобережжі України у межиріччі Дніпра і Південного Бугу. Це благодатна кіровоградська земля, яку природа щедро наділила красою, родючою силою і підземними скарбами.

І-й ведучий
Кіровоградщина – в давнім слові,
В козацьких пригодах.
Кіровоградщина – в рідній мові,
І у синіх водах.
Кіровоградщина – у долинах,
В горах рясноцвіту.
Кіровоградщина – в пісні лине
По цілому світу.

ІІ-й ведучий
Кіровоградщина – в зорях ясних,
В сонці що над нами.
Кіровоградщина – світ прекрасний,
Що в очах у мами.
Бесіда. Як називається ваш населений пункт? До якого району він належить?  Яке місто вважається обласним центром? Кіровоградська область, як адміністративна одиниця веде свій відлік з 1764 року, коли була створена Єлисаветинська, а з 1777 року — Єлисаветградська провінція Новоросійської губернії. Складна історія формування області. Днем заснування області вважається 10 січня 1939 року, коли із 31 району Миколаївської, Одеської, Київської, Полтавської і Дніпропетровської областей Ук­раїни була організована Кіровоградська область. Су­часні межі області сформувалися в кінці 1959 року.(Ознайомлення з символами Кіровоградської області).
І-й ведучий. В склад Кіровоградської області входить 21 адміністративний район, 4 міста обласного підпорядкування — Кіровоград (площа — 10,4 тис. га), Знам'янка (площа — 1.5 тис. га). Олександрія (площа — 4,3 тис. га), Світловодськ (площа — 3.9 тис. га), 8 міст районного підпорядкування — Бобринець, Гайворон, Долинська, Мала Виска, Новомиргород, Новоукраїнка, Помічна, Ульяновка.
ІІ-й ведучий.Кіровоградщина — край сучасної промисловості і високорозвинутого сільського господарства, яке займає провідне місце в економіці області, край багатих надр і щедрих земель, край чудових людей, які зросли і працю­ють тут.
До Великої Жовтневої соціалістичної революції госпо­дарство Херсонської губернії, до якої входила майже вся територія сучасної Кіровоградської області, мало аграрний характер. Відносно розвинутою була тільки харчова промисловість і сільськогосподарське машино­будування.
І-й ведучий. Невпізнано змінилася нині Кіровоградщина.
Сільське господарство області спеціалізується на виробництві зернових культур, особливо озимої пшениці і кукурудзи, соняшнику, цукрових буряків, городництва, баштанниц­тва, на розвитку м'ясо-молочного тваринництва,птахівництва.
ІІ-й ведучий.В області виросли нові міста і селища, широко розли­лася золота хлібна нива. "Хліб — найголовніший плід матері-землі і рук людських". У цих словах велика народ­на мудрість.
 Потужною стала про­мисловість степового краю. У виробничому комплексі господарства області поєднуються: сільськогосподарське машинобудування, електро­технічне і гірниче машинобудування, хімічна промис­ловість, електроенергетика, розвинута харчова, особли­во борошномельна, цукрова і олійна промисловість, лег­ка промисловість, виробництво будівельних матеріалів, що базується на місцевій мінеральній сировині, графітна промисловість тощо.
І-й ведучий. Кіровоград відомий в Україні і за її межами як поста­чальник сільгосптехніки, теле- і радіоапаратури, друкар­ських машинок та інших промислових товарів. Найбільше підприємство міста — виробниче об'єднання "Червона зірка", що випускає майже поло­вину всіх вітчизняних сівалок, які здобули заслужену славу на колгоспних ланах України і в багатьох країнах світу. Чимало зарубіжних партнерів і у заводів трактор­них гідроагрегатів, дозуючих автоматів. Одним із найсу­часніших підприємств є виробниче об'єднання «Радій».
ІІ-й ведучий.Самовіддано працює шахтарська Олександрія. Біле ошатне місто на берегах Інгульця та Березівки...У сорока країнах світу відома марка науково-виробничого об'єднання "Етал".
І-й ведучий. На березі Кременчуцького водосховища народилося місто енергетиків та металургів Світловодськ, наймо­лодше місто в області. Світлі води Дніпра віддзеркалюють зелень садів і парків, духмяними трав­невими ночами лине дзвінкий солов'їний спів. У Світловодську розташоване одне з найсучасніших підприємств — завод чистих металів. Потужне підприємство "Дніпроенергобудпром" виробляє обладнання для будівництва атомних і теплових електро­станцій, ліній електропередач.
ІІ-й ведучий.Понад камянистим Південним Бугом виріс мета­лургійний гігант — Побузький нікелевий завод. Поблизу смт Завалля, що в Гайворонському районі, розробляються багаті поклади графіту,який постачається багатьом підприємствам країни.
І-й ведучий. Над створенням історії Кіровоградщини багато років працювали видатні діячі науки,освіти,культури .Вперше на півдні Росії в земському реальному училищ,м. Єлисаветграда була відкрита астрономічна обсерваторія. Викладач Г.Я.Близнін вивчав клімат степового краю, його праці друкувалися у нас і за рубежем. Він був організатором метеорологічної служби на Єлисаветградщині.
Видатний краєзнавець і археолог В.М Ястребов вів широку наукову діяльність. Його знахідки в скіфських курганах і нині прикрашають обласний краєзнавчий музей. Педагогом училища був видатний російський мовознавець, один з основоположників
слов'янської філософії В.І.Григорович.
ІІ-й ведучий.В краї зросли відомі вчені - член-кореспонден АН України професор В.Ю.Васильєв, академік АН Казахстану Б. О. Домбровський, доктор історичних наук М.Компанієць, лауреат Ленінської премії І.Ф. Гузанова, радянський психолог Г.С.Костюк. відомий геолог К.Болдирєв,   мовознавець, віце-президент АН Ук­раїни І.К.Білодід.
Цю землю, славну трудовими здобутками, осяває відблиск слави космічної. Тут вперше побачив зірки на нічному південному небі уродженець Олександрії двічі Герой Радянського Союзу льотчик-космонавт Л.І.По­пов.
На Кіровоградщині знаходиться святе для кожного, кому дорога доля наших дітей, місце — селище Павлиш. Тут працював видатний педагог сучасності Герой Соціалістичної Праці член-кореспондент АПН СРСР О.Сухомлинський.   Його твори — справжня скарбниця педагогічного досвіду. "Людина стала Людиною тому, що побачила глибину блакитного неба, мерехтіння зірок, рожевий розлив вечірньої зорі, прозорий серпа­нок степових просторів..." — писав В.О.Сухомлинський. "Умій і ти. — закликав він. — слухати цю музику. Шануй красу, бережи її".
І тепер серед безмежного степового простору шум­лять на Кіровоградщині Докучаєвські гаї, що їх заклав ще минулого століття відомий вчений — дослідник приро­ди В.В.Докучаєв.
Завдяки праці ентузіаста В С.Животовського за­повідну територію "Голоче" населяють численні косулі, олені, кабани, лосі, куниці, борсуки. У 1893-1903 рр. природознавцем Миколою Давидовим був закладений парк "Веселі Боковеньки" — пам'ятка садово-паркової архітектури.
І-й ведучий. Музеї Кіровоградщини. З історичним минулим , сьогоднішнім життям орденоносної Кіровоградщини ви познайомитеся у Кіровоградському краєзнавчому му­зеї який засновано в 1883 році відомим археологом , етнографом, викладачем історії Єлисаветградського ре­ального училища В.М.Ястребовим. _
Кіровоградський краєзнавчий музей має цікаві зібрання речових та документальних матеріалів, що ха­рактеризують природу, історичний розвиток та культуру краю від найдавніших часів до наших днів. При ньому працює планетарій, є багата наукова бібліотека.
Картинна галерея як самостійний відділ краєзнавчого музею відкрита наприкінці 1965 року. Основу її фондів склали твори, одержані від Третяковської галереї Ермітажу, дирекції республіканських художніх виста­вок а також робіт, придбаних музеєм в окремих худож­ників та колекціонерів. Багато картин передали в дар художники-земляки П.Покаржевський. О.Фойницькии. А.Нюренберг. В.Федоров та інші.
Вчитель. Бесіда.
Як називається районний центр, в якому ми живем? А чи знаєте ви історію виникнення Петрівського району. Сьогодні ми про це з вами і довідаємось.
ІІ-й ведучий.Частиною Кіровоградщини являється наш найрідніший край – Петрівщина, яка святкує в цьому році своє 75 річчя.( Ознайомлення з символами Петрівського району). Історія заснування і походження назви району приводить нас в далекі часи Запорізької Січі – осередку, і водночас, організації вільного козацтва за дніпровськими порогами.
В період Нової Січі(1734-1935) Петрове було великою Запорізькою слободою, в якій налічувалось більше як 300 дворів.

І-й ведучий. В 1929 році Петрове стає районним центром в скаладі Криворізького округу. В 1930 році, після ліквідації округів, Петрове входить до скалду Пятихатського району.В 1935 році знову організовано Петрівський район. 3 квітня 1963 року Петрове набуло статусу селища міського типу.
ІІ-й ведучий. Нині в районному центрі працює районна лікарня, будинок культури, декілька приватних банків, приватні аптеки, початкова школа та гімназія, два дитячі садки, два мікрорайони з багатоповерхівками, безліч приватних магазинів, працюють два залізорудні кар’єри – Петрівський та Артемівський. Важливою подією стала газифікація, яка розпочалася в 70-х роках. Основні напрямки у галузі рослинництва – вирощування зернових і технічних культур.
Вчитель. Бесіда.
*Про що видізнались на уроці?
*Як називається наша область? Головне місто області?
*З якими областями межує Кіровоградська область?
*Прізвища яких видатних людей Кіровоградщини ви запам’ятали?
*Як називається наш районний центр?
*Що цікавого ви про нього дізнались?
Сьогодні на уроці ви почерпнули багато інформації про рідний край, про вашу маленьку батьківщину. Тож будьте гідними громадянами своєї батьківщини, оберігайте та примножуйте її багатства, з великим задоволенням радуйте своїх батьків великими здобутками, перемогами, успіхами. Беріть приклад з «великих» людей Кіровоградщини – науковців, льотчиків, шахтарів,землеробів. ( Діти і гості пригощаються святковим короваєм урожаю 2013року).

І-й ведучий.
Горнусь до тебе Україно,
Як син до матері горнусь.
За тебе, рідна і єдина,
Щодня я Богові молюсь.
Щоби послав Щасливу долю
Тобі- народу моєму,
Щоб освяти жаданну волю,
Щоб дарував тепер йому.
ІІ-й ведучий.
Горнусь до тебе, Україно,
Щоб нас ніхто не роз’єднав.
Підставмо плечі, щоб калину,
У лузі вітер не зламав. (звучить пісня «Мій рідний край).

Україна- єдина країна
Мета:
* розширити та поглибити знання учнів про історичне минуле нашої держави;
*виховувати в дітей почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, свого роду, розуміння своєї причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні;
*берегти та примножувати багатства рідної країни,
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, роздавальний матеріал, дерево роду, карта України, державна символіка, святково прикрашений клас.
Хід проведення
Вступна частина
Вчитель. Сьогодні поговоримо з вами, юні друзі, про нашу рідну Батьківщину - Україну! Мовимо тільки «Україна» - і розгорнуться перед поглядом прозорі води Дніпра-Славути, і розкинуться навколо лани широкополі, і розхлюпочеться багатство зелених лісів. Подивиться на тебе з пагорба весела сільська вулиця, складуться в міські квартали нові
сучасні будинки. І перед очима постане вся велич, багатство та героїчна історія нашої Батьківщини.
1-й учень
Над землею сонце встало,
Путь-дорогу осіяло.
Добрий ранок, Чорне море,
Добрий день, Карпатські гори!
Над землею пісня лине.
Це для тебе, Україно!
Гарна путь, славна путь —
Українські діти тут.
Учитель. Ми сьогодні здійснимо цікаву мандрівку нашою рідною Україною. А допоможе нам ось це чарівне дерево — Дерево роду, всього нашого українського народу (підходить до деревця, показує).
Дерево роду
Учитель. Колись давним -давно на нашій рідній землі перекидали люди маленьку насінинку, ніби зігрівали її своїми руками та й вирішили дати їй життя - посадили. Опинившись у ґрунті, зернятко не гаяло
часу, одразу проросло. Із землі пробився ніжний паросток, який із часом виріс у розкішне дерево, яке й об'єднало всі народності України в єдину родину. Тому й називають таке дерево Деревом роду, бо стовбур у нас один, а ви, діти, — його гілочки, такі різні, талановиті,
неповторні.
Найбільше багатство нашої держави - це ви, діти. Ви зміцнюєте нашу державу Україну, робите її ще багатшою. 
1-й учень. Здрастуй, земле-чарівнице!
2-й учень.  Щирі люди, доброго вам дня! 
3-й учень. Хочемо низько  вам поклонитись! 
4-й учень.  Бо всі ми України рідної сім'я! 
5-й учень
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани.
Та тільки одна на Землі — Україна,
А ми — її доньки й сини.
6-йучень
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть.
Та тільки одну Батьківщину ми маємо,
Її Україною звуть.

Географічна гілочка
Вчитель. Давайте, діти, подивимось на наше дерево, поміркуємо, про що воно розповідає. Перша гілочка розкаже нам про географічне положення нашої держави. Ви вже дуже багато знаєте, тому з легкістю зможете відповісти на запитання.
Запитання
1-     Яка країна є найбільшою в Європі?
2-      Назвіть країни-сусіди нашої держави.
3-      Покажіть моря, що омивають Україну.
4-      Які гори розташовані в Україні?
5-      Назвіть найбільші річки нашої держави.
6-      Столицею нашої держави є місто ...
Різні в світі є країни.
Різні люди є у світі,
Різні гори і долини,
Різні трави, різні квіти.

Та одна лише країна
Найрідніша нам усім-
То чудова Україна,
Наш гостинний, любий дім.

Живемо в своєму краї,
Де хатина материнська.
Де пісні кругом лунають.
Лине мова українська.

Вміють з вітром гомоніти
І тополя, і калина.
Тут наш дім, ми — твої діти,
Наша рідна Україно!

Україно рідна! Україно мати!
Ми про тебе пісню хочем запівати.
Звучить пісня «Мій рідний край»
Учитель. Людина має завжди пам'ятати, звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу.
 Історична гілочка
2-й учень
Україно, соборна державо,
Сонценосна колиска моя,
Ще не вмерла і не вмре твоя слава,
Завойована в чесних боях.
Учитель. Давайте згадаємо основні етапи розвитку нашої української держави:
* Київська Русь;
* країна перебувала в складі іноземних держав
(Литви, Речі Посполитої, Австрійської, Росій-
ської імперії);
* козацькі часи;
*входила до складу СРСР;
*24 серпня 1991 року — проголошення неза-
лежності України.)
Учитель.А як можна не згадати одвічні символи наші, без яких не може бути
України?
 Символічна гілочка
Учитель.
Давайте пригадаємо символи нашої держави. Що  означає герб — тризуб?

1-й    учень
Наш герб — тризуб.
Це воля, слава, сила.
Наш герб — тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню ми несемо людям.

Учитель. Ще один державний символ - синьо-жовтий прапор.
2-й    учень
Прапор- це державний символ,
Він є в кожної держави,
Це для всіх — ознака сили,
Це для всіх
ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маємо,
Сине небо, жовте жито.
Прапор свій оберігаємо —
Він святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаймо гордо,
Ми з ним дружні і є дині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.

Учитель. Ще один державний символ . Як він називається? Державний гімн України .Хто написав до нього слова та музику?(Слова П. Чубинського, музику — М. Вербицького.) 
1-й    учень
Слова палкі, мелодія врочиста
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста —
Це клич один з мільйонів голосів.
Це клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги.
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.

Учитель. А які національні, народні символи пов'язані з нашою державою? (Відповіді учнів: українська пісня, рушник, калина, верба.)
 1-й    учень
У рідному краї і серце співає.
Лелеки здалека нам пісню несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на теплих вітрах.
Під вікнами — мальви, в саду - материнка,
Оспівані щедро в піснях.
Учитель. Батьківщина — це не тільки наша держава, місто, де ми народилися і живемо, це і наша родина також. Але родина це не лише родичі: це і наш клас, і школа. Родина — це весь український народ.
Родинна гілочка
1-й учень
Коли на світ з'являється дитина,
Свій перший крик віддавши висоті,—
Завжди радіє щиро вся родина
 І щастя їй бажає у житті.
Ведуть у світ дороги і стежини,  
І день новий над світом устає.
Ну що ми в цьому світі без родини?
Вона одна нам сили додає!
В родині зайвих не бувало зроду,
Тут поруч всі — і сиві, і малі,
І без родини не бува народу,
Як не буває неба без землі.
За сина батько і сестра за брата,
В одній родині села і міста,
Бо в нас у всіх одна країна-мати —
То наша Україна золота!
Ми всі — одна сім'я, єдина ми родина,
У кожнім нашім «я» — частинка України.
Ми всі — одна сім'я, єдина ми родина.
Мільйони різних «я», а разом -Україна.
Учитель.
Чому для багатьох Батьківщина починається з родини? Давайте підберемо епітети для слів «мати» і «Батьківщина».(Відповіді дітей.) Ми  побачили, що ці слова є однаковими.
Заключна частина
Учитель.
 Ось і завершилась наша подорож Україною з нашим Деревцем роду. А які вам найбільше сподобались гілочки? Чому?(Відповіді дітей.)
Як ви розумієте слова Василя Симоненка:
«Можна все на світі вибирати, сину, 
 Вибрати  не можна тільки Батьківщину»?
 Чи хотіли б ви мати іншу Батьківщину? 
Як би ви хотіли покращити своє життя в нашій державі?
 Як зараз ви можете примножувати славу України? 
1-й    учень
Бо рідний край — це наша Україна,              
Найкраща в світі, дорога земля.                     
Для нас вона, як матінка,- єдина,
Її ліси, озера і поля,

2-й                                                  учень
Степи і гори, ріки і долини                             
Відчути прагнуть теплоту долонь...
Я все віддам для блага України —
Тепло душі і серденька вогонь!

2-й    учень
Я буду вчитись, щоб знання здобути,
Нові зробити в світі відкриття.
Щоб корисним своїй державі бути,
І щоб прекрасним в нас було життя.     

Ми не бажаємо війни,
Хай над містами й нивами
Сяє сонце з вишини,
Щоб ми росли щасливими.
Звучить пісня «А ми бажаєм вам добра».
Учитель.  Тож давайте примножувати багатство нашої України доки світить сонце над землею, щоб наливалось добром кожне серце. І пробудиться тоді ще більша повага до народної пісні, танцю, до їх миловидості та краси. І буде гордість за нашу Україну, й заживемо ми щасливо і довго. Люди по-
тягнуться одне до одного, як соняшник до сонця:
Хай же вам добробуту прибуде,
Мир і праця будуть навіки.
Щастя вам, здоров'я, добрі люди,
Успіхів, натхнення, наші земляки.
Діти виконують разом пісню «Як у нас на Україні».

 Все твоє, все - наше
 (урок-мандрівка для учнів 2 класу)
Мета: формувати компетентності:
ключові (уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, працювати згідно з правилами роботи в групі;
 загальнокультурні – дотримуватись норм мовленнєвої культури; здоров’язбережувальні – дотримуватись правильної постави за партою; предметні – ознайомити з державними і народними символами України, збагачувати активний словниковий запас учнів; розвивати уяву, мислення, увагу, пам’ять; виховувати толерантність у взаємодії з учнями, почуття гордості і любові до Батьківщини).
 Обладнання: плакати національної символіки, географічна карта України, аркуші з назвами тематичних зупинок уроку, аркуш для роботи в групах і кольорові олівці, у кожного учня паперова квітка діаметром близько 8 см з білою серединкою, квіти жовті та сині.
Хід уроку І. Організація учнів до уроку.
 Увага! Увага! Скінчилось літо!
 А скільки пригод неймовірних прожито!
 Поїздки до моря, веселі пригоди,
Ігри та сонце, дарунки природи!
 Давайте пограємо в гру «Тісне коло» і послухаємо коротку розповідь кожного учня про те, як він провів літні канікули. (Усі стають в коло і беруться за руки. Учитель називає імена дітей і той, хто почув своє ім’я, робить крок уперед.) Давайте привітаємо один одного і вивчимо наш девіз. Неповторні ти і я,
 Разом ми одна сім’я,
Будемо у мирі жити,
 Гарно вчитись і дружити,
 Щоб батьки могли радіти,
Що такі в них добрі діти.
 ІІ. Ознайомлення з темою та правилами проведення уроку-мандрівки . Учитель . Сьогодні ми з вами вирушаємо в мандрівку нашою країною. У нас є  путівник, на якому зображені зупинки. Під час мандрівки треба бути дуже уважним, щоб багато чого запам’ятати.
 ІІІ. Осмислення та усвідомлення вивченого матеріалу
* Перша зупинка – «Моя Батьківщина»
Учитель - Хто з вас здогадається про яку країну йде мова?


Незалежна і єдина
Що то, діти за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?

Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.
 Гори є і полонини,
 Є моря, річки, ліси…
Загалом, то є країна
Невимовної краси!
Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.

Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.
Отже, зветься ця країна,
 Незалежна і єдина –  
Наша ненька – Україна!



Учитель - Отже, як називається наша країна?
- Україна для нас – Батьківщина. Що означає це слово?
 Учитель: Слово Батьківщина – від слова батько. Це земля, на якій ви народилися.Тут  народилися і ваші діди, і ваші батьки, і всі ми. Наше село чечеліївка – це ваша малесенька Батьківщина, яка складається з вашого двору, хати, де ви народились, де зробили свої перші кроки, вимовили перше слово «мама»; стежечка до дитячого садочка, сам садочок з ігровими майданчиками, світлими залами та турботливими вихователями; сьогодні ви крокуєте повз країну «Малявію» до країни знань,  школи.   Якщо ви подивитесь на карту, то побачите гори, і моря, і річки. А в наше вікно видно школу, дерева, спортвні майданчики, вулицю. Саме з нашої вулиці, чудових краєвидів рідного краю складається Батьківщина, земля наших батьків
Учень: Квітку у садочку,
 Зернятко у полі,
Пташку, що в гайочку,
Гори, ріки, доли,
Хату, шлях, будівлю,
Сонце в небі синім
Ми звемо чарівним Словом – Батьківщина.
(перегляд презентації)


*Друга зупинка – «Сонячний дім»
Учитель - На цій зупинці ми послухаємо і запамятаємо  вірш А. Німенка про Україну.
СОНЯЧНИЙ ДІМ
Привітний і світлий наш сонячний дім,
 Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім – це моя Україна!»
*Третя зупинка – «Державні символи»
Учитель  - Кожна держава має свої державні символи, які люди бережуть і шанують. Такими символами є Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України. Державний Прапор України складається з двох смуг: синьої та жовтої. Жовтий колір символізує багатство України – хліб, золотий степ, залитий сонячним промінням; синій – чисте небо. А якщо змішати ці дві фарби, то вийде зелений колір – колір життя. - А щоб ви краще запам’ятали кольори прапора, попрацюємо разом. (У кожної дитини – кольорова квітка, за кольором квітки діти об’єднуються в групи по 4-5 учнів. Кожна група підходить до плаката , розміщеного на дошці і розташовує квіти так, як  розташовані кольори на державному прапорі .
Учні розповідають вірш Д. Павличка «Наш прапор»:


Небеса блакитні
Сяють з глибини,
А пшеничні й житні
Мерехтять лани.
Прапор наш, як літо,
 В сонці майорить.
По долині – жито,
По горі – блакить.


Державний Гімн України – національний гімн на музику М. Вербицького із словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського «Ще не вмерла України і слава, і воля». Під час виконання Державного Гімну України всі повинні встати.
Малий Державний Герб України (тризуб) – знак княжої держави Володимира Великого.
*Четверта зупинка – «Український віночок» (народні символи).
Учитель - Учні нашого класу підготували вірш Л. Савчук «Український віночок». Прослухайте його, і коли ви будете чути назву квітки, то плескайте в долоні. Так ми дізнаємося, про які квіти в ньому йдеться, і перевіримо вашу увагу.


У віночку нашім
Різнобарвні квіти –
Символ України
І дарунок літа.

Тож усім на нього
Подивитись любо:
Гілочку зелену
Узяли у дуба,

Квіточку любистку,
Щоб усіх любили,
У барвінку листя,
Аби довго жили.
  
Чорнобривців квіти,
Щоб чорніли брови,
Кетяги калини –
Для краси й любові.
У вінок вплітають
Колосочки жита,
Щоб могли багато
І в достатку жити.
А в червонім маку,
Що цвіте у полі,
Кров людей, пролита
У боях за волю.
Є ще різні квіти
В нашім ріднім краї,
Їх веселе літо
У вінок вплітає. –


Наші предки дуже любили квіти. Вони прикрашали ними оселю, лікувалися ними і просто шанували. Ось що символізували деякі рослини: верба – здоров’я, міць; жито – достаток; калина – красу, молодість; барвінок – вічність. Українці вплітали квіти у віночок, який є народним символом. Вінки не лише прикрашали зачіску, а й були оберегом для кожного (перегляд презентації)
Звучить пісня «Віночок»
*П’ята зупинка – «Я – неповторний» - Кожна людина – неповторна. У вас є квітка, а серединка – біла. Я пропоную вам намалювати себе таким, яким ви уявляєте. Таким чином, кожен з вас стане квіткою нашого класу. (Діти самостійно малюють кожен себе в середині квітки.)
Шоста зупинка – «Віночок нашого класу» - Сьогодні ми стали теж однією великою родиною, будемо разом вчитися, відпочивати, товаришувати. Ми разом створимо віночок нашого класу. На  плакаті – кордони нашої держави. Давайте прикріпимо вздовж них свої квіти, і це буде нам згадкою про наш перший урок.
Горнусь до тебе Україно,
Як син до матері горнусь.
За тебе, рідна і єдина,
Щодня я Богові молюсь.
Щоби послав Щасливу долю
Тобі- народу моєму,
Щоб освяти жаданну волю,
Щоб дарував тепер йому.
Горнусь до тебе, Україно,
Щоб нас ніхто не роз’єднав.
Підставмо плечі, щоб калину,
У лузі вітер не зламав.
 (звучить пісня «Мій рідний край).

 ІV. Підсумок уроку - Що найбільше запам’яталося з уроку? 

Комментариев нет:

Отправить комментарий