Проектна діяльність молодших школярів


О.Новохатько
Чечеліївська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Кіровоградської області

Проектна діяльність молодших школярів як суб’єкт –суб’єктна взаємодія учителя і учня


У статті висвітлено досвід роботи вчителів початкових класів по формуванню пізнавальних інтересів учнів та зосередженню важливих умов і можливостей прямого й опосередкованого впливу на розвиток творчих здібностей молодших школярів.

Ключові слова: проектна діяльність, пізнавальні процеси, домінуючі мотиви у навчальній діяльності.

Сьогодні метод проектів переживає друге народження, ефективно доповнюючи інші педагогічні техноло­гії, які сприяють становленню особистості школяра як суб’єкта діяльності та соціальних відносин. Застосування методу проектів — це нагальна потреба нашого часу.
Проект («кинутий уперед») — це задум, план, праобраз передбачуваного або можливого об’єкта; сукупність документів і розрахунків, необхідних для його створення. Це цільовий акт діяльності, в основі якого — інтереси учня.
Уже п’ятий рік наша школа активно працює над упровадженням у навчально-виховний процес проектної діяльності. Саме через вільний вибір, особисті бажання та вміння працювати в команді реалізується ідея „допоможи мені це зробити самому“. Ці слова стали девізом нашої роботи.
1Метою роботи вчителів є : застосування
професійних умінь, необхідних
для успішної організації проектної діяльності
у навчально-виховному процесі.
Інтерес учителів школи до використання методу проектів у навчально-виховному процесі був зумовлений його спрямованістю на без­посереднє залучення учнів до навколишнього життя. Цінність методу ми бачимо в сприянні вихованню ініціативи, самостійності, колективізму, у розвитку вміння планувати діяльність, у вpaxyванні сил та інтересів дитини; індивідуалізації прийомів роботи, її темпів, організації всього навчання на свідомому до нього ставленні з боку учня. Ми глибоко переконалися, що проектне навчання створює унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій і самостійності учнів в осягненні нового, стимулюючи їх природну допитливість і творчий потенціал.


Отже, в основі проектної діяльності ми поклали взаємодію суб’єктів, яка полягає в спільній праці, пізнаванні, спілкуванні. Такий підхід дозволив вчителям уникнути педагогічного впливу на особистість дитини, так званих дій «зверху», встановив та підтримав взаємні зв’язки суб’єктів у спільній діяльності, результатом якої стали вияви активності,формування суспільно значущих потреб і зростання мотивації. Ми переконались, що у процесі дослідження об’єкта розвиваються значущі якості, компетентності та пізнавальні інтереси учнів. Відповідно до провідної мети проекту об’єкт досліджувався за ознаками групи, структури, місця, функції, часу та властивостей. Тому у своїй практичній діяльності вчителі взяли за основу слова І.Подласого « об’єкт проектування розпредмечується - його сутність, властивості та логіка стають надбанням особистості учня, завдяки чому його здібності розвиваються і наповнюються предметним змістом».
У своїй практиці початківці використовують таку класифікацію загально - методичних вмінь:
2.1. Управлінські вміння:
– планування власної діяльності;
– організація власної діяльності;
– контроль над власною діяльністю;
– регулювання власної діяльності;
– аналіз власної діяльності.
2. Інформаційні вміння:
– працювати з письмовими текстами;
– працювати з усними текстами;
– працювати з реальними об’єктами (предмети, живі істоти, процеси, явища, що об’єктивно існують у дійсності) як джерелами інформації.
3. Логічні вміння:
– аналіз і синтез;
– порівняння;
– узагальнення і класифікація;
– доведення і спрощення;
– визначення та вирішення проблем.


3.У проектній діяльності докорінно змінюються відносини «вчитель – учень»:
· учень визначає мету діяльності – учитель допомагає йому в цьому;
· учень відкриває нові знання – учитель рекомендує джерела знань;
· учень експериментує – учитель розкриває можливі форми і методи експерименту, допомагає організувати пізнавально-трудову діяльність;
· учень обирає – учитель сприяє прогнозуванню вибору;
· учень активний – учитель створює умови для розвитку активності;
· учень – суб’єкт навчання, учитель – партнер;
· учень відповідає за результати своєї діяльності – учитель допомагає оцінити отримані результати і виявити способи вдосконалення діяльності.
Школярі розробляють не лише проекти, а й реально виконують їх у майстернях, класних кімнатах, фізичній лабораторії, у природі. Вони самі відповідають за планування та реалізацію проекту, керуються реальними проблемами повсякдення, виготовляючи об'єкти, які давали можливість перевірити їх теорії і плани на практиці.
Школа працює над проблемою „Оптимізація навчально-виховного процесу в умовах створення Школи сприяння здоров’ю“. Тому пріоритетними напрямками у роботі є екологічне виховання та валеологічна освіта школярів, формування духовної культури особистості.
4.На сьогодні учнями школи реалізовано проекти:
¡ „Особливості української національної кухні“
¡ „Охороняти рослини – зберігати життя на Землі“
¡ „Зміни ґрунту у різні пори року“
¡ „Посади своє дерево“
¡ „Збережемо ялинку“
¡ „Ми не хочемо жити на смітнику“
¡ „ Життя і творчість Катерини Білокур“
¡ „Прикрасимо шкільну садибу“
¡ „Квіти нашого класу“
¡ „Таємниці рослин рідного краю“
¡ „Де чиста вода, там наше життя“
¡ „Пам’ятаймо я і ти: птахів треба берегти!“
¡ „Щоб квітами, ще й рясними, цвів навколо вільний світ“
¡ „Хто дихає садом, той дихає здоров’ям“
¡ „Краєвиди рідного села“
¡ „Україна вишивана“
¡ „Хвилина слави“
¡ „Раціональне харчування“
¡ „Культура харчування“
¡ „Здоров’я в порядку – роблю я зарядку“
¡ „Здорові зуби – здоровий організм“
¡ „Тренуймо м’язи“
¡ „Відомі імена мого села“
¡ „Славетні імена української історії“
¡ „Історія винаходу“
¡ „ Пісенний вернісаж“
¡ „Танцюють всі!“


Актуальною є проектна діяльність на уроках читання , образотворчого мистецтва, музики.*У теорії і практиці проектної діяльності учнів активну участь беруть вчителі Гусєва Л.М.,Дарєва І.І., Спичка Н.В., Новохатько О.І., Яротник Л.І.
Так першими етапом групового проекту з читання й музики став інтегрований урок у 3-му класі за темою «Видатні українці», керівник Новохатько О.І. (див.додаток) та урок з образотворчого мистецтва керівник Яротник Л.І.(див.додаток).


5.Досвід роботи свідчить, що учні можуть бути активними учасниками процесу створення проекту, мати свій власний погляд на інформацію, визначати мету і завдання і шукати шляхи їх розв’язання. Метод проектів дає змогу учням вчитися на власному досвіді й досвіді інших у конкретних справах і приносить задоволення учням,що бачать продукт власної праці.
6.Захист проектів у школі перетворюється на своєрідне шоу, до якого учень, група учнів, весь клас, учитель готується протягом певного часу. Результати роботи - альбоми, журнали, фотовиставки, комп’ютерні презентації та газети тощо. У нашій школі вже склалася певна система проектної діяльності та щорічно проводиться конкурс шкільних проектів, у якому постійно беруть участь і учні початкових класів.
7.Проектна діяльність дає змогу поглибити знання учнів ізнавчальних предметів, визначити їх здібності, розвинути інтерес до дослідницької роботи, сформувати вмінняпрацювати з різноманітними інформаційними джерелами, навчити проводити спостереження та робити висновки,залучитися до пошукової діяльності, відкриває в учняхздібності лідерів, які вчаться організовувати роботу вгрупах, уміння співпрацювати, від­чувати себе членомкоманди, брати відповідальність на себе, реалізовувати результати діяльності. Це відповідає соціальному запиту сучасності: надається перевага комунікативній компетентності – учитися жити разом.






Література
1.Метод проектів ї, [Текст ] //Початкова освіта. Методичний порадник. – 2006. - № 16.
2.Перспективні освітні технології [Текст ] / за редакцією О.М. Пєхоти. - К. : АСК , 2001.
3.Коляда, О. Проектний день в початковій школі [Текст ] / О.Коляда, О.Онопрієнко // Початкова школа . – 2006 - №5.
4.Башинська,Т. Проектувальна діяльність – основа взаємодії вчителя та учнів [Текст ]/ Т. Башинська // Початкова школа . – 2003 . - № 6,7.

Комментариев нет:

Отправить комментарий